• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Медичне обслуговування

Сестра медична старша – Басенко Світлана Вікторівна

Основні завдання сестри медичної старшої закладу дошкільної освіти:

1. Постійний контроль за станом здоров'я дітей;
2. Проведення обов'язкових медичних оглядів дітей;
3. Надання невідкладної медичної допомоги дітям у разі гострого захворювання або травми;
4. Здійснення контролю за організацією та якістю харчування, дотриманням раціонального режиму навчально-виховної діяльності, навчального навантаження;
5. Контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог та протиепідемічного режиму;
6. Проведення санітарно-просвітницької роботи серед дітей, батьків або осіб, які їх замінюють, та працівників дошкільного навчального закладу.

Організація медичного обслуговування

Медичне обслуговування в закладі дошкільної освіти здійснюється відповідно до:

· Закону України «Про дошкільну освіту» (ст. 34);

· Положення про дошкільний навчальний заклад (п. 30 – 32, 40);

· Постановакабінету Міністрів України від 14.06.2002№826 "Порядок медичного обслуговування дітей у дошкільних навчальних закладах",

· Спільнийнаказ МОН та МОЗУкраїни від 30.08.2005 № 432/496 "Про удосконалення організації медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі",

· Статут закладу дошкільної освіти.

· Наказ МОЗ України від 24.03.2016№234 "Про затвердження Санітарногорегламенту для дошкільних навчальних закладів",

· Спільний наказ МОН та МОЗ України від 17.04.2016 №298/227 "Про затвердження Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчвльних закладах" (із змінами).

У своїй роботі сестра медична керується чинним законодавством, нормативно-правовими актами органів охорони здоров’я, освіти та науки.

У ЗДО створенні відповідні умови для проведення медико-профілактичних, оздоровчих заходів, для забезпечення розвитку, виховання і навчання дитини. Надається базовий етап фізичного, психологічного та соціального становлення особистості дитини. У закладі є медичний кабінет, ізолятор. Забезпечується різнобічний розвиток дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, психічних та фізичних особливостей. Медико-профілактичні заходи здійснює безпосередньо старша медична сестра . Надається невідкладна медична допомога дітям у разі гострого захворювання або травми.

З перших днів перебування дитини у закладі ведеться постійний контроль за станом здоров’я дошкільників. Насамперед це аналіз та діагностика, які дозволяють виявити проблеми у фізичному вихованні, створити інформаційний банк, який відображає як кількісні, так і якісні параметри здоров'я. Сестра медична старша у присутності вихователів оглядають дітей, педагоги та медики обмінюються думками про стан здоров'я малюків. На основі медичних показників заповнюють «Карти здоров'я». Аналіз інформаційної бази здоров'я виводить на визначення певного рівня здоров’я кожної дитини, відсутність або наявність у неї захворювання, які потребують лікування та реабілітації. Згідно діагнозів укомплектовуються групи здоров'я.

Сестрою медичною старшою контролюється ефективність виконання оздоровчих, протиепідемічних, лікувально-профілактичних заходів. Огляд дітей на педикульоз проводиться один раз на тиждень із записом у відповідний журнал «Огляд дітей на коросту та педикульоз». Щеплення проводяться після огляду дітей лікарем-педітром дитячої полікініки , яка ретельно оглядає дитину, і після відповідного запису у медичну картку , дає згоду на проведення щеплення.

Кожного дня вихователями проводяться різноманітні фізкультурно-оздоровчі заходи з вихованцями.

Результати контрольно-аналітичної діяльності з фізичного виховання засвідчили, що робота з цього питання ведеться в певній системі, тримається постійно на контролі.

Здійснюється організаційна робота з батьками: ввідний санітарно-гігієнічний інструктаж, чиї діти вперше оформленні в закладі. Зроблені та обладнані куточки для проведення санітарно-просвітницької роботи, які доступні для батьків. Проводяться бесіди з батьками на теми гігієнічного виховання дітей, протиепідеміологічної тематики, формування здорового способу життя. Регулярно проводяться індивідуальні бесіди на санітарно-гігієнічні теми з батьками під час прийому та забирання дітей. Проводяться групові бесіди для батьків, діти яких знаходяться на диспансерному обліку з приводу хронічних захворювань. Медичним працівником складається план санітарно-просвітницької роботи на рік та помісячно. Медпрацівник бере участь у роботі консультпункту закладу згідно плану роботи.

Оформленні методичні папки на допомогу вихователям з актуальних питань гігієнічного виховання дітей, завдяки яким вихователь допомагає батькам у відношенні гігієнічного виховання дитини і охорони її здоров'я. Для санітарно-просвітницької роботи використовуються різні методи і заходи. Основними є усні, наочно-друковані матеріали, наочність.

Щомісяця сестрою медичною старшою проводиться облік захворюваності дітей. Загальні показники захворюваності дітей та показники кожної групи висвітлюються в порівняльних таблицях, графіках, діаграмах. За результатами аналізу складаються заходи щодо зниження рівня захворюваності дітей в заклді.

З метою запобігання захворюваності плануються і аналізуються фізкультурно-оздоровчі заходи: проведення фізкультурних дозвіль, розваг, днів здоров'я. Два рази на рік проводиться оцінка фізичної підготовленості дітей. Контролюється дотримання режиму дня й організація роботи групи з урахуванням специфіки сезону, дня тижня, загального настрою дітей, сформованість культурно-гігієнічних навичок у дітей різних вікових груп.

Проводяться лекції для батьків для надання необхідної інформації щодо запобігання хвороб, про надання необхідної першої медичної допомоги, організовано роботу консультпункту. У кожній групі є куточок здоров'я для батьків, в якому висвітлюються ті чи інші теми щодо зміцнення дитячого організму.

Один раз на рік в плановому порядку проводиться диспансерний огляд дітей. Лікарі оглядають дитину, роблять висновок про стан її здоров’я, дають рекомендації щодо додаткових обстежень, лікування (за наявності показань), профілактичних щеплень, режиму, харчування. Інформація про результати медичних оглядів передається керівництву лікувально-профілактичного закладу за місцем проживання дитини.

Сестра медична старша збирає інформацію про передбачуване медичне обслуговування дітей у дитячому закладі, усуває недоліки, контролює та перевіряє своєчасність їх виконання.

При профілактичному щеплені дітей своєчасно здається звіт в дитячу поліклініку, а також звіт про оздоровлення в закладі.

В закладі дошкільної освіти планомірно і систематично ведеться ділова документація:

-медична карта дитини (ф.026/0)

-контрольна карта диспансерного нагляду (ф.030.0)

-карта профілактичних щеплень (ф.063.0)

-індивідуальна карта (ф.063.1/0)

-довідка дільничого лікаря про епідеміологічне оточення

-журнал обліку профілактичних щеплень (ф.064/0)

-екстрене повідомлення про інфекційне захворювання, харчове, гостре професійне отруєння, незвичайну реакцію на щеплення (ф.058/0)

-журнал обліку інфекційних захворювань (ф.060/0)

-журнал обліку роботи з гігієнічного виховання (ф.038/0).

При інфекційному захворюванні, гострому харчовому отруєнні сестра медична старша надає повідомлення, встановлює карантин, проводить профілактичні заходи. У закладі створені всі необхідні умови для фізичного, розумового виховання дитини. Результати обов'язково доводяться у встановленому МОЗ порядку до педагогічного персоналу та батьків. Діти, які знаходяться на диспансерному обліку, додатково обстежуються лікарями згідно захворювання. Висновки заносяться у диспансерний журнал.

Добрий фізичний стан дитини забезпечують такі чинники:

1. Активна рухова діяльність.

2. Достатнє перебування на свіжому повітрі.

3. Загартування з використанням природних чинників (повітря, води, сонця, ґрунту).

4. Правильна організація харчування .

5. Достатній сон ( індивідуально для кожного вікового періоду розвитку).

6. Цікавий та корисний відпочинок.

Основні напрямки роботи сестри медичної старшої:

· Фізкультурно – оздоровча робота.

· Організація раціонального харчування.

· Фізичне виховання

Фізичне виховання дітей повинно бути направлено на поліпшення стану здоров’я, фізичного розвитку, розширення функціональних можливостей організму, що росте, формування рухових навичок і рухових якостей. Раціональний руховий режим, фізичні вправи і загартувальні заходи слід здійснювати з урахуванням стану здоров’я і сезону року. У процесі життєдіяльності дітей у нашому дошкільному навчальному закладі використовується комплекс різних засобів: ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкультурні паузи, фізкультурні хвилинки, заняття з фізичної культури, фізичні вправи на прогулянках, дитячий туризм, фізкультурні свята, розваги, дні здоров’я.

Харчування

Здорове, раціональне харчування - запорука здоров’я, високої працездатності і активного довголіття людини. Основний фактор, що визначає раціональність харчування, – це збалансованість харчових речовин: білків та їх амінокислот, жирів, вуглеводів, вітамінів, мінералів, мікроелементів, які повинні надходити в організм дитини у необхідній кількості і в певному співвідношенні один з одним.

Основні принципи організації харчування в ЗДО наступні:

1. Адекватна енергетична цінність раціонів, відповідна енерговитратам дітей.

2. Збалансованість раціону по всіх замінимим і незамінним харчовим факторам, включаючи білки і амінокислоти, харчові жири та жирні кислоти, різні класи вуглеводів, вітаміни, мінеральні солі і мікроелементи.

3. Максимальна різноманітність раціону, що є основною умовою забезпечення його збалансованості.

4. Адекватна технологічна та кулінарна обробка продуктів і страв, що забезпечує їх високі смакові переваги і збереження вихідної харчової цінності.

5. Облік індивідуальних особливостей дітей (у тому числі непереносимість ними окремих продуктів і страв).

6. Забезпечення санітарно-гігієнічної безпеки харчування, включаючи дотримання всіх санітарних вимог до стану харчоблоку, до якості продуктів харчування що постачаються, їх транспортування, зберігання, приготування та роздачі страв.

Десять порад батькам

Порада 1. З усіх питань щодо здоров’я вашої дитини слід звертатися до лікаря-педіатра, який призначає лікування або при необхідності направляє дитину на обстеження до інших лікарів-фахівців. В особливих випадках, щоб не було затримки термінів початку лікування, при появі перших характерних ознак захворювань рекомендується відразу звертатися до фахівця в даній галузі медицини.

Порада 2.Якщо ви помічаєте, що ваша дитина у колі своїх однолітків відрізняється незручністю рухів, поганою промовою, якщо у неї бувають непритомність, запаморочення, головні болі, блювота, її закачує у транспорті, необхідно проконсультувати дитину у невропатолога.

Порада 3.Зверніть увагу на поведінку дитини: надмірна рухливість, гіперзбудливість або, навпаки, млявість, стомлюваність, плаксивість, страхи, порушений сон, нав’язливі руху – це найбільш поширені симптоми психічної напруги ще слабкої нервової системи дитини-дошкільника. При появі цих ознак обов’язково слід показати дитину дитячому психіатру.

Порада 4.Ваша дитина часто перепитує або не завжди реагує на звернену до неї мову, у неї бувають часті ангіни, втрата голосу, кашель, постійний нежить, якщо дитина спить з відкритим ротом, хропе уві сні, гугнявить при розмові – проконсультуйте дитину у ЛОР-лікаря ( отоларинголога).

Порада 5.Якщо у дитини поганий апетит, часто виникає нудота, блювота, порушення стільця (запор, рідкий стілець), болі в животі (до їжі, після їжі), слід звернутися за кваліфікованою допомогою до лікаря-гастроентеролога.

Порада 6.Звернення за консультацією лікаря-алерголога необхідно в тих випадках, якщо в дошкільному періоді у дитини виникає реакція (висип, набряк, утруднене дихання, раптовий нежить, чхання) на якусь їжу, запахи, пилок квітів, ліки, щеплення.

Порада 7.Запалення шкіри на різних ділянках тіла (частіше на руках і ногах), що супроводжується почервонінням, сверблячкою, лущенням, ексудацією – можливо, це ознаки хронічного дерматиту або екземи, вилікувати які допоможе лікар-дерматолог. До дерматолога слід звертатися за будь-яких видимих​​змін стану шкірних покривів, нігтів, волосся.

Порада 8.Якщо ви помічаєте, що дитина прищурює повіки, коли розглядає віддалені предмети, або низько нахиляється над листом альбому або книги, близько сідає до екрану телевізора, якщо вона здалеку (з відстані 5 метрів) не розрізняє дрібні (до 1 см в діаметрі) предмети, необхідно перевірити гостроту зору вашої дитини – зверніться до окуліста (офтальмолога).

Порада 9.Постійно звертайте увагу на поставу дитини: при ходьбі вона сутулиться, у неї одне плече нижче іншого, лопатки сильно виступають при випрямленій спині; сидячи на стільці, вона помітно прогинається в ту чи іншу сторону, намагається часто міняти позу, низько нахиляється (майже лягає на стіл) під час малювання і т.п. – Обстеження стану хребта повинен зробити фахівець-ортопед.

Порада 10.Не забувайте про необхідність обов’язкових профілактичних оглядів вашої дитини наступними фахівцями: ендокринологом (попередження захворювань щитовидної залози, діабету, ожиріння, порушень росту), хірургом (виявлення вроджених аномалій), стоматологом (виявлення і лікування карієсу), кардіологом (діагностика порушень функції серця і судин ), логопедом (порушення мови і сприйняття звуків).

ОРГАНІЗАЦІЯ ПИТНОГО РЕЖИМУ

Вода становить близько 80 % маси тіла дитини. З дорослішанням частка води в її організмі зменшується до 68-72 %. Вода є транспортувальником резон в організмі, середовищем для здійснення біохімічних реакцій, адже вона є добрим розчинником. Разом з водою до організму потрапляють різноманітні макро- та мікроелементи.

Вода, яку ми даємо пити дітям у дошкільному закладі, має бути якісною і добре очищеною. Адже вживання неякісно води (неочищеної водопровідної) є однією з причин порушень діяльності шлунково-кишкового тракту у дітей. Погана вода негативно впливає на більш вразливий, ніж у дорослих, дитячий організм.

Чому питний режим є важливим ?

Нестача води в організмі призводить до зневоднення, а потім і до порушення водно-сольового обміну, терморегуляції, через що може навіть статися перегрів організму. Нестача води також негативно впливає на всмоктування поживних речовин у кишківнику і призводить до швидкої втомлюваності при незначних фізичних чи розумових навантаженнях (це насамперед зумовлено недостатнім надходженням води до клітин мозку).

При зневодненні спостерігаються такі симптоми, як пригнічення сечовиділення, темно-жовтий колір сечі. Можуть також бути потріскані сухі губи, сухий язик, блідий сіруватий відтінок шкіри, судоми, пронос, блювання.

Саме тому важливо, щоб дитина могла отримувати воду вчасно та у достатньому об`єм. З цією метою у дошкільних закладах організовується питний режим.

Як ми організовуємо питний режим ?

Згідно з пунктом 1.5 Інструкції з організації харчування дітей у дошкільний навчальних закладах, затвердженої спільним наказом Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я України від 17.04.2006 № 298/227 (далі — Інструкція № 298/227), для організації оптимального питного режиму потрібно забезпечити дітей водою за індивідуальною потребою. Кип`ячену воду дають після охолодження докімнатної температури. Її зберігають у добре вимитому посуді і міняють не рідше ніж раз на добу.

У нашому дошкільному закладі питний режим для дітей організовують так:

· воду кип’ятять, остуджують до кімнатної температури та зберігають у харчоблоці з відповідним написом;

· помічники вихователів і няні отримують воду з харчоблока у відповідно маркованих чайниках чи глеках;

· питну воду у групових кімнатах замінюють не рідше одного разу на добу;

· за потреби вихователь або помічник вихователя видає дитині її чашку та наливає воду (діти старшого віку можуть брати чашки і наливати воду самі)

Про питний режим в дитячому закладі

1. Питна вода має бути доступна дитині впродовж усього часу його знаходження в дитячому закладі. Орієнтовні розміри споживання води дитиною залежать від пори року, рухової активності дитини, і, в середньому, складають 80 мл на 1 кг його ваги. При знаходженні дитини в дошкільній освітній установі повний день дитина повинна отримати не менше 70 % добовій потребі у воді.

2. Температура питної води, що дається дитині, має бути 18-20° С.

3. Воду дають дитині в скляних або керамічних склянках (чашках, кухлях). При цьому чисті склянки ставляться в спеціально відведеному місці на спеціальний промаркірований піднос (догори дном), а для використаних склянок ставиться окремий піднос. Миття склянок здійснюється організовано, в спеціально відведено місці.

4. В якості питної допускається використання кип'яченої води. Кип’ятіння здійснюється на харчоблоці в спеціально відведеній місткості. Обробка місткості для кип’ятіння здійснюється щодня у кінці робочого дня.

Контроль за наявністю кип'яченої води в групі здійснює помічник вихователя.

Контроль за дотриманням питного режиму здійснює сестра медична старша.

Кiлькiсть переглядiв: 179

Коментарi